Έχω μετρήσει τη ζωή μου με κουταλιές καφέ.

T. S. Eliot

Πότε είναι η σωστή στιγμή για να αυξήσω τις τιμές στο κατάστημα μου?

Ο πληθωρισμός είναι εδώ. Και αυτό για τους περισσότερους από εμάς σημαίνει ότι θα δούμε αύξηση στις τιμές σε πολλές από τις καθημερινές μας ανάγκες στην επιχείρηση μας, από τρόφιμα, ενέργεια, μετακίνηση, και διαμονή.

 

Αυτές οι αυξήσεις θα επηρεάσουν άμεσα και την εστίαση, με πολλούς προμηθευτές να αυξάνουν τις τιμές τους στα αγαθά και τις υπηρεσίες. Οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες σε μαγαζιά εστίασης εδώ και πάρα πολύ καιρό φοβόμαστε την αύξηση των τιμών πώλησης στις επιχειρήσεις μας. 

 

Ο φόβος αυτός πηγάζει τις περισσότερες φορές από την πιθανότητα του να χάσουμε μέρους του πελατολογίου μας λόγω του ανταγωνισμού. Είναι όμως επίσης και λόγω της σχέσης που έχουμε με τους πελάτες μας, θέλουμε να κάνουμε το σωστότερο για αυτούς, να τους προσφέρουμε υψηλή ποιότητα και δίκαιες τιμές και για τις δύο πλευρές, και γι’ αυτό πολλές φορές δεν θέλουμε να μπαίνουμε σε συζήτηση για λεφτά ή για τιμές το οποίο σίγουρα είναι ένα άχαρο κομμάτι σε μία ωραία σχέση που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα σε εμάς και στους πελάτες μας. 

 

Αλλά είτε μας αρέσει είτε όχι η οικονομική πραγματικότητα κάνει την αύξηση των τιμών όχι τόσο μια ερώτηση του Αν αλλά του Πότε. Με αυτό στο μυαλό θα ήταν καλύτερο από το να αποφεύγουμε την συζήτηση εντελώς να σκεφτούμε τρόπους για να μετατρέψουμε αυτή την άχαρη πραγματικότητα σε κάτι που θα ενισχύει την σχέση ανάμεσα σε εμάς και στον πελάτη μας. 

 

Με βάση την εμπειρία μου, η καλύτερη προσέγγιση όταν πρόκειται να γίνει αύξηση τιμών είναι να το κάνουμε με πλήρη διαφάνεια και ειλικρίνεια αλλά και αναλυτική επικοινωνία. Με αυτό στο μυαλό, θα πρότεινα να σκεφτούμε τα επόμενα τρία πράγματα πριν από οποιαδήποτε αλλαγή στις τιμές μας:

 

Δώστε στους πελάτες σας αρκετό χρόνο ενημέρωσης:

 

Ενημερώστε τους αρκετό χρόνο πριν ότι πρόκειται να γίνει μία αύξηση. Μία βδομάδα ή και περισσότερος χρόνος ώστε να μπορέσουν και αυτοί να προετοιμαστούν.

Σε καφέ, μαγαζιά take away και delivery καλό θα ήταν να το επικοινωνούν Και μέσα από τα social media αλλά και μέσα από τα καταστήματα. Οτιδήποτε κι αν κάνετε, μην προσπαθήσετε να εφαρμόσετε μία αύξηση τιμών χωρίς καμία προηγούμενη ειδοποίηση, αυτό σίγουρα θα διαταράξει την σχέση ανάμεσα σε εσάς και στους πελάτες σας.

 

Εξηγείστε τον λόγω της αύξησης των τιμών

 

Μην είστε απολογητικοί. Ενημερώστε τους πελάτες σας πότε ήταν η τελευταία φορά που προχωρήσατε σε αυξήσεις. Εξηγείστε τους λόγους, οι οποίοι έχουν επηρεάσει τα κοστολόγια της επιχείρησης σας και πόσο απ’ αυτές τις αυξήσεις έχετε απορροφήσει. Εξηγείστε στους πελάτες σας και επικοινωνήστε τους αρκετά το τι συμβαίνει ώστε να είναι πλήρως ενημερωμένοι, μία τέτοια στρατηγική σίγουρα θα ενισχύσει την αξία του brand του μαγαζιού  σας.

Δώστε τους να καταλάβουν ότι για εσάς η ποιότητα είναι πρωταρχική και δεν έχετε κανέναν συμβιβασμό, και ότι δεν πρόκειται προκειμένου να κρατήσετε σταθερά τα κοστολόγια να προχωρήσετε σε αντικατάστασης με χαμηλότερα ποιοτικά προϊόντα.

Έχετε προχωρήσει σε αυξήσεις στο μισθολογικό κόστος; Τότε ενημερώστε τους ότι σέβεται τους συνεργάτες σας και ότι θέλετε να είναι κι αυτοί Υγιής οικονομικά, βέβαια θα πρέπει να είσαστε ειλικρινής σε αυτό το κομμάτι ούτως ώστε να το επιβεβαιώνουν και οι δύο είσαστε συνεργάτες.

Για όποιονδήποτε λόγο και να κάνετε αυξήσεις θα πρέπει να είστε ξεκάθαροι και ειλικρινείς, όλο αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να κάνετε ακόμα πιο δυνατές τις σχέσεις και τους δεσμούς με τους πελάτες σας.

 

Προετοιμάστε την ομάδα σας.

 

Η ομάδα σας χωρίς καμία αμφιβολία θα δεχτεί το μεγαλύτερο μέρος των ερωτήσεων και συζητήσεων σχετικά με την αλλαγή στις τιμές, επομένως πρέπει να τους έχετε ενημερώσει πλήρως γιατί και πότε θα συμβεί. Δώστε τους όλες τις λεπτομέρειες και κάντε διάλογο μαζί τους με τις περισσότερες ερωτήσεις και απαντήσεις που μπορούν να μπουν στο τραπέζι.

Αν έχετε στο επόμενο Στο επόμενο διάστημα meeting με την ομάδα σας, εκμεταλλευτείτε αυτή την ευκαιρία και συζητήστε μαζί τους τις αλλαγές που έρχονται, ώστε να είναι σίγουροι και να νιώθουν αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να διαχειριστούν τις απορίες των πελατών. Φυσικά θα πρέπει να τους ενημερώσετε ότι οι πελάτες μπορούν να έρθουν σε επικοινωνία και με τη διεύθυνση και να τους εξηγήσει τους λόγους αναλυτικά.

Το να αλλάζει μία επιχείρηση τις τιμές της προς τα επάνω σίγουρα δεν είναι μια ευχάριστη διαδικασία, αλλά αν ακολουθήσετε τις παραπάνω συμβουλές είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι πελάτες σας θα καταλάβουν τους λόγους και μία ξεκάθαρη διαδικασία θα ενισχύσει την σχέση σας με αυτούς χωρίς να χάσετε μερίδιο αγοράς.