Έχω μετρήσει τη ζωή μου με κουταλιές καφέ.
T. S. Eliot
Έχω μετρήσει τη ζωή μου με κουταλιές καφέ.
T. S. Eliot
Καθώς βρισκόμαστε αισίως στο λεγόμενο «Τρίτο Κύμα» του καφέ παγκοσμίως, ο καφές δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως ένα απλό ρόφημα. Είναι λοιπόν λογικό να εμφανίζονται διαρκώς νέες τάσεις στην παραγωγή και την κατανάλωση, κάποιες εκ των οποίων ήρθαν για να μείνουν και κάποιες για να ξεχαστούν.
Καθώς φτάνουμε προς το τέλος του 2016 και ετοιμαζόμαστε για τη νέα χρονιά, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι πλέον, ακόμα και στη χώρα μας, οι άνθρωποι που ασχολούνται επαγγελματικά με τον καφέ δεν επιθυμούν απλά να φτιάξουν ένα καλό ρόφημα, αλλά να προσφέρουν μια εμπειρία γεύσης, αρώματος και εμφάνισης που θα ικανοποιήσει τους όλο και πιο απαιτητικούς καταναλωτές.
Έννοιες όπως speciality coffee, micro-roastery και cold brewing εμφανίζονται όλο και πιο συχνά στους καταλόγους των επιχειρήσεων που προσφέρουν ποιοτικό καφέ, τον οποίο ετοιμάζουν με μια ποικιλία μεθόδων. Εργαλεία, όπως η καφετιέρα Chemex ή η AeroPress, παίρνουν θέση στους πάγκους των baristi, οι οποίοι πειραματίζονται με τη χρήση τους και με τη συνταγή που θα τους δώσει το καλύτερο αποτέλεσμα.
Η βιομηχανία του καφέ εξελίσσεται διαρκώς και τα κινήματα, οι τάσεις και οι προτιμήσεις εξελίσσονται κι αυτά ως αποτέλεσμα. Ξεχωρίσαμε μερικά trends που θα θέλαμε να καθιερωθούν, αλλά και κάποια φαινόμενα που θα θέλαμε να μείνουν στη χρονιά που φεύγει.
Κάθε barista γνωρίζει καλά ότι η γνώση που μπορεί να αποκτήσει για τον καφέ είναι πραγματικά ανεξάντλητη, ειδικά στη σημερινή εποχή που η πληροφορία είναι άφθονη. Γνωρίζει ακόμα ότι, μέσω της γνώσης και της εκπαίδευσης, είναι σε θέση να φτιάχνει όλο και καλύτερο καφέ.
Ευτυχώς, η Specialty Coffee Association of Europe (S.C.A.E.) φροντίζει ώστε η τεκμηριωμένη, θεωρητική και πρακτική γνώση του καφέ να είναι διαθέσιμη μέσω ειδικών σεμιναρίων barista, τα οποία έχουν διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας και ασχολούνται με διαφορετικά γνωστικά πεδία, για να απευθύνονται τόσο σε άτομα που κάνουν τα πρώτα βήματά τους στο χώρο όσο και σε επαγγελματίες που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και να τελειοποιήσουν την τεχνική τους.
Αυτοί είναι και οι λόγοι που σημειώνεται κάθε χρόνο όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη διοργάνωση και πραγματοποίηση σεμιναρίων, γεγονός που έχει μόνο θετικές συνέπειες για την εξέλιξη του κλάδου, αλλά και την ποιότητα των ροφημάτων που απολαμβάνουν οι καταναλωτές.
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, οι διαφορετικές μέθοδοι brewing αρχίζουν να κερδίζουν έδαφος, αλλά αυτή που ξεχώρισε φέτος περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη είναι το cold brewing.
Η γεύση και το άρωμα ενός cold brew είναι τα χαρακτηριστικά που τον έκαναν να αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές, ενώ η διαδικασία παραγωγής cold brew με το Yama Tower κέντρισε το ενδιαφέρον κάθε barista που του αρέσει να πειραματίζεται με διάφορους τρόπους εκχύλισης/απόσταξης του καφέ!
Η διαδικασία αναγνώρισης του γευστικού προφίλ μιας ποικιλίας, γνωστή ως γευσιγνωσία ή cupping, μπορεί να φαίνεται πολύπλοκη ή ίσως και περιττή, όμως τα οφέλη της είναι πολλά. Ανάμεσα σε αυτά είναι η σωστή επιλογή της ποικιλίας που θα επιτρέψει σε έναν barista να λάβει το αποτέλεσμα που επιθυμεί και η βαθύτερη γνώση του καφέ ως πρώτη ύλη.
Έτσι, η καθιέρωση του cupping, όπως βέβαια και η σωστή εκπαίδευση γύρω από τον καφέ, δεν είναι απλά μια τάση, αλλά μια ολοκληρωμένη θεώρηση του καφέ: από το φυτό, στον κόκκο, στο καβούρδισμα και εν τέλει, στην κούπα μας.
Όσο περίτεχνη και να είναι μια latte art δημιουργία, αν δεν συνοδεύεται από έναν εξίσου περίτεχνο espresso καταλήγετε να έχετε στα χέρια σας ένα ημιτελές έργο τέχνης. Και κανείς δεν το επιθυμεί αυτό, ιδίως οι πελάτες που μετά τον αρχικό εντυπωσιασμό μένουν με μια τελική απογοήτευση.
Δεν είναι κρίμα να έχει κάνει κανείς τόσο κόπο και να έχει επενδύσει χρήματα για το εστιατόριο ή το ξενοδοχείο του και να δέχεται παράπονα για τον καφέ που σερβίρει, όταν πλέον μπορεί πιο εύκολα από ποτέ να εξασφαλίσει καλή ποιότητα καφέ και να βρει μια μηχανή που να ταιριάζει στις ανάγκες της επιχείρησής του;
Το design της συσκευασίας, το όνομα του brand, μια πειστική διαφήμιση... τι κοινό έχουν όλα τα παραπάνω; Μπορούν να οδηγήσουν έναν ιδιοκτήτη επιχείρησης ή ακόμα κι έναν barista στην επιλογή μιας ποικιλίας που δεν θα του εξασφαλίσει απαραίτητα αυτό πραγματικά θέλει: ένα ποιοτικό τελικό ρόφημα! Γι' αυτό, όταν πρόκειται για την επιλογή του καφέ που θα χρησιμοποιείτε για τα ροφήματά σας, αφήστε αυτές τις παραμέτρους στην άκρη και εμπιστευτείτε τις αισθήσεις σας.